بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده
دانستنی ها مقالات نسرین زارعی 0 نظر کاربران 28 مهر 1403

بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده کدام است؟

دندانپزشکان به دلایل زیادی از جمله آسیب شدید یا پوسیدگی، کشیدن دندان را لازم می‌دانند. یکی از رایج‌ترین روش‌های دندانپزشکی، برای از بین بردن باکتری‌ها و حفظ سلامت کلی دهان کشیدن دندان است. پس از کشیدن دندان، برخی ناراحتی‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند.

میزان درد دندان کشیده شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد به خاطر درد بعد از کشیدن دندان، مانع کشیدن دندان می‌شوند و می‌ترسند. در واقع شما عزیزان با استفاده از بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده به راحتی می‌توانید میزان درد را کنترل کنید. در این مطلب از وبسایت دندانپزشکی شبانه روزی غرب تهران با نام تاج شما عزیزان را با نکاتی مهمی درباره کشیدن دندان و مسکن‌های مختلف برای کاهش درد آشنا می‌کنیم.

چرا بعد از کشیدن دندان، درد حس می‌کنیم؟ عوامل مؤثر بر شدت درد بعد از کشیدن دندان

بخشی طبیعی از بهبودی پس از کشیدن دندان داشتن احساس درد است. چه کشیدن دندان عقل شما باشد و چه نوع دیگری از کشیدن برای ایمپلنت دندان، احتمالاً بعد از کاهش اثر آرام‌بخش، کمی احساس ناراحتی خواهید کرد. نگران نباشید درد اغلب نشانه این است که بدن شما شروع به بهبودی می‌کند. برخی از رایج‌ترین انواع درد پس از کشیدن دندان عبارت‌اند از:

• درد ضربانی در محل دندان کشیده شده
  • حساسیت یا تورم لثه
  • سردرد یا درد در اطراف شقیقه
  • سفتی گردن یا فک
  • گلو درد

افراد میزان دردی که گزارش می‌دهند متفاوت است. درجه درد به سه عامل بستگی دارد:

• میزان آسیب به بافت مورد نیاز برای برداشتن دندان: اگر دندانپزشک درمان‌ها را به آرامی و با حداقل ضربه انجام دهد درد کمتری خواهید داشت.
  • میزان عفونت: میزان عفونت دندان عامل مهم دیگر در میزان درد تجربه شده بعد از کشیدن دندان است. اگر شدت عفونت به حدی باشد که باعث التهاب، چرک و آسیب به استخوان شود؛ احتمالاً درد بیشتری را تجربه خواهید کرد. همچنین دوران بهبودی نیز سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین قبل از کشیدن دندان باید دوره‌ای آنتی بیوتیک مصرف کنید تا میزان عفونت شما کاهش یابد.
  • بیمار: میزان تحمل درد در هر فردی متفاوت است. برخی افراد بهتر از دیگران می‌توانند درد را تحمل کنند و میزان کمتری از درد را بعد از کشیدن دندان گزارش می‌دهند.

اگر درد شدیدی بعد از کشیدن حس می‌کنید برای بررسی دقیق و درمان آن باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مدت زمان بهبودی پس از کشیدن دندان چقدر است؟

مدت زمان بهبودی بستگی به پیچیدگی عمل شما دارد. با این حال، اکثر مردم تنها در چند روز احساس درد دارند. به طور کلی بعد از 48 تا 72 ساعت می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود بازگردید. اما چندین هفته طول می‌کشد تا استخوان فک به طور کامل بهبود یابد. اگر قصد انجام انواع ایمپلنت دندان را دارید چند ماه طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

برای پاسخ به سوال «چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟» می‌توانید مقاله لینک شده با همین موضوع را مطالعه نمایید. بعد از کشیدن دندان چه دارویی مصرف کنیم

بعد از کشیدن دندان چه دارویی مصرف کنیم؟ بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده

داروهایی که معمولاً قبل و بعد از کشیدن دندان عقل و دیگر دندان‌ها تجویز می‌شوند؛ عمدتاً داروهایی برای حمایت از تسکین درد، کاهش تورم و آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت هستند. حتماً این داروها را با تجویز پزشک مصرف نمایید تا از عوارض جانبی آنها جلوگیری شود. داروهایی که تجویز می‌شوند معمولاً عبارت‌اند از:

·         مسکن‌ها

پس از کشیدن دندان، درد اجتناب‌ناپذیر است. پزشکان مسکن‌هایی را برای بیماران تجویز می‌کنند تا به تسکین مؤثر درد کمک کنند. معمولاً در عرض 24 تا 72 ساعت تاثیر مسکن‌ها را حس خواهید کرد. معمولاً دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که از مسکن‌ها فقط در برای 3 روز استفاده نمایید. در طی3 روز زخم لثه شما نیز بهبود پیدا می‌کند و دیگر به اندازه زمانی که دندان را کشیدید دردناک نیست. رایج‌ترین مسکن‌هایی که تجویز می‌شود عبارت‌اند از:

• ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • مفنامیک اسید
  • ژلوفن

علاوه بر مسکن‌های ذکر شده دندانپزشک ممکن است مسکن‌های کورتونی که جزء مسکن قوی دندان درد خانگی است را نیز تجویز کند. مسکن‌های کورتونی عبارتند از:

• دگزامتازون
  • بتامتازون
  • دیکلوفناک

اثر بی‌حس‌کننده موضعی تا حدود 1 تا 1.5 ساعت پس از کشیدن دندان باقی خواهد ماند. بعد از بین رفتن اثر بی‌حسی، به تدریج درد ظاهر می‌شود، بنابراین در صورت لزوم می‌توانید بلافاصله مسکن مصرف کنید.

استامینوفن مسکن کاهش درد دندان کشیده شده

·         استامینوفن

استامینوفن دارویی است که معمولاً برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود و می‌تواند تب خفیف را کاهش دهد. دوز توصیه شده برای بیماران پس از کشیدن دندان حداکثر 2 قرص در هر بار با فاصله 4-6 ساعت و حداکثر 4 قرص در روز است. توجه داشته باشید که در موارد اعتیاد به الکل، بیماری‌های قلبی عروقی، کم خونی یا مشکلات عملکرد کبد و کلیه نباید از مسکن استامینوفن استفاده کرد.

·         آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها به بیماران کمک می‌کنند تا توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت و کاهش التهاب تقویت کنند. آنتی‌بیوتیک‌های رایج پس از کشیدن دندان عبارت‌اند از:

• آموکسی سیکلین
  • داکسی سایکلین
  • تتراسیلین
  • تیپیرامایسین
  • و… در ترکیب با مترونیدازول.

بیماران باید 5-7 روز پس از کشیدن دندان این آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف کنند. مراقبت‌های پس از کشیدن دندان و جراحی را به خوبی داشته باشید تا روند بهبودی به صورت کامل انجام شود.

فواید ایبوپروفن و استامینوفن بعد از کشیدن دندان چیست؟

یک مطالعه منتشر شده در Clinical Therapeutics نشان می‌دهد که وقتی استامینوفن و ایبوپروفن به طور هم‌زمان تجویز می‌شوند؛ نسبت به زمانی که به تنهایی مصرف می‌شوند، بهتر درد را تسکین می‌دهند.

چه چیزی ترکیب ایبوپروفن و استامینوفن را تا این حد مؤثر می‌کند؟ چرا نباید بعد از کشیدن دندان فقط ایبوپروفن مصرف کرد؟ انجمن دندانپزشکی آمریکا توضیح می‌دهد، ایبوپروفن یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) است. به این معنی که ایبوپروفن با کاهش دادن میزان التهاب موجب کم شدن میزان درد بعد از کشیدن دندان می‌شود. در همین حال، استامینوفن به صورت مرکزی عمل می‌کند. یعنی از انتقال سیگنال‌های درد در سیستم عصبی مرکزی جلوگیری می‌نماید. مکانیسم عملکرد آنها مکمل یکدیگر است و در نتیجه باعث تسکین مؤثر درد بعد از کشیدن دندان می‌شود.

تجویز بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده در کلینیک دندانپزشکی تاج

داشتن درد بعد از کشیدن دندان یک امری رایج و اجتناب‌ناپذیر است. در این مطلب درباره کشیدن دندان، علائم، مزایا، معایب و بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده نکاتی را توضیح دادیم. توجه داشته باشید که میزان تجربه و تخصص دندانپزشک در کاهش میزان درد بعد از کشیدن دندان بسیار مؤثر است. اگر دندانپزشک به صورت اصولی عمل نکند یا دندان عفونی را بدون در نظر گرفتن جوانب بکشد، میزان درد بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برای کشیدن دندان به صورت اصولی و کاهش میزان درد بعد از کشیدن دندان می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی تاج مراجعه نمایید. متخصصان ما با در نظر گرفتن شرایط مختلف بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌دهند. توجه داشته باشید که کلینیک دندانپزشکی تاج به صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. جهت مشاوره با متخصصان درباره کشیدن دندان و رزرو وقت با شماره 91305400-021 تماس بگیرید. راه‌های ارتباطی دیگر با ما عبارت است از:

آدرس کلینیک: جنت آباد مرکزی، تقاطع نیایش (چهار راه ایرانپارس)، طبقه فوقانی بانک سپه، پلاک ۲

صفحه اینستاگرام کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی

سؤالات متداول

آیا درد بعد از کشیدن دندان طبیعی است؟

پس از کشیدن دندان، لثه‌های شما به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. یک تا سه روز در محل دندان کشیده شده درد یا حساسیت خواهید داشت، اما پس از آن باید متوجه بهبودی شوید. اگر درد تشدید شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چگونه درد بعد از کشیدن دندان را تسکین دهیم؟

برای تسکین درد پس از کشیدن دندان اقدامات زیر را انجام دهید:

• دستورالعمل‌های داروی مسکن دندانپزشک خود را دنبال کنید.
  • از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

آیا علائم هشداردهنده‌ای از عوارض مربوط به درد پس از کشیدن دندان وجود دارد؟

اگر متوجه خونریزی مداوم، تورم، افزایش درد یا علائم غیرعادی شدید، ضروری است که به پزشک مراجعه نمایید.

اگر بعد از کشیدن دندان آنتی بیوتیک مصرف نکنم خطرناک است؟

معمولاً دندانپزشکان بعد از کشیدن دندان برای جلوگیری از ایجاد عفونت مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند. اگر دندانپزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است حتماً طبق دستور مصرف کنید.

روش درمان سریع جای زخم دندان کشیده شده چیست؟

یکی از روش‌های درمان سریع جای زخم دندان کشیده شده استفاده از لیزردرمانی است. لیزردرمانی به تسریع روند درمان و کاهش جای زخم دندان کشیده شده کمک می‌کند.

علت درد لثه بعد از کشیدن دندان چیست؟

بعد از کشیدن لثه چون به بافت لثه و عصب آسیب وارد شده است موجب درد لثه بعد از کشیدن دندان می‌شود.

بسته شدن حفره دندان کشیده شده چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان بسته شدن حفره دندان کشیده شده بستگی به نوع عمل شما دارد. اگر از طریق عملی ساده دندان را کشیده باشید با سرعت بیشتری حفره جای خالی دندان بسته خواهد شد. اما در عمل‌های جراحی بسته شدن حفره دندان کشیده شده به زمان بیشتری نیاز دارد.