درد دندان بعد از پرکردن
دانستنی ها عصب کشی مقالات نسرین زارعی 0 نظر کاربران 21 شهریور 1403

علت درد دندان بعد از پرکردن چیست؛ آیا می‌توان درد دندان پر شده را درمان کرد؟

پر کردن دندان یک روش ضروری برای کمک به بازیابی سلامت دندان و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان است. ممکن است بعد از عمل پر کردن در دندان‌های خود احساس درد و حساسیت داشته باشید. حساسیت دندان بعد از پرکردن رایج است و معمولاً با گذشت زمان از بین می‌رود. با این حال، اگر فرد دچار درد شدید یا ناراحتی همراه با علائم دیگر مانند تب یا تورم باشد؛ باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرد. در این مطلب از کلینیک دندانپزشکی تاج درباره علل درد دندان بعد از پرکردن و نحوه درمان درد بعد از پر كردن دندان نکاتی را مطرح می‌کنیم. خواندن این مطلب برای همه افراد مفید است.

علل دندان درد بعد از پرکردن؛ 5 علت مهم درد دندان پر شده با کامپوزیت

در حالی که پر کردن دندان برای تسکین درد دندان و بازیابی سلامت دندان در نظر گرفته شده است، اما مواقعی ممکن است باعث درد شود. درد و حساسیت دندان بعد از پرکردن از نگرانی‌های رایج بسیاری از بیماران است. درد پس از پر كردن دندان به علل مختلفی ایجاد می‌شود. مهم‌ترین علل دندان درد بعد از پرکردن عبارت است از:

حساسیت دندان بعد از پرکردن

1) حساسیت دندان بعد از پرکردن؛ شایع‌ترین دلیل درد دندان بعد از پر كردن

شایع‌ترین دلیل درد دندان بعد از پر كردن، حساسیت است. حساسیت دندان بعد از پرکردن زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای عصب دندان به طور موقت توسط مواد پرکننده تحریک شود. حساسیت معمولاً کوتاه‌مدت است و باید طی چند روز تا چند هفته خود به خود فروکش کند.

اگر حساسیت شما ادامه پیدا کرد شاید نشان‌دهنده این باشد که فرایند پرکردن به درستی انجام نشده است. در این شرایط نیاز به ویزیت مجدد دارید. توجه داشته باشید که خدمات دندانپزشکی مانند عصب کشی و حتی ایمپلنت دندان را در کلینیک معتبری انجام دهید تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود.

تحریک اعصاب حین پر کردن دندان

خود عمل دندانپزشکی، از جمله حذف پوسیدگی و سوراخ کردن، عصب دندان را تحریک می‌کند. همچنین منجر به دندان درد بعد از پر کردن می‌شود. پرکردگی‌های عمیق که نزدیک به اعصاب دندان هستند، درد بیشتری ایجاد کنند. اعصاب تحریک شده می‌تواند منجر به التهاب و درد شود. در این زمان درد بعد از پر كردن دندان به صورت عمیق بیشتر است. رفع درد بعد از پر کردن دندان به زمان بیشتری نیاز دارد.

تراز نادرست بایت و درد دندان بعد از پر کردن

تراز نادرست بایت؛ ایجاد درد هنگام گاز گرفتن

زمانی که دندان پر کرده در حالت تراز با دندان‌های دیگر نباشد مشکلاتی را در فرایند غذا خوردن بیمار ایجاد می‌کند. تراز نادرست بایت می‌تواند از چند جنبه باعث حساسیت و ناراحتی فرد گردد. اگر پر کردن بیش از حد بلند باشد، باعث فشار اضافی در هنگام گاز گرفتن می‌شود. این فشار می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. اینکه بعد از درمان، هنگام غذا خوردن کمی حساسیت داشته باشید طبیعی است. اگر طی چند هفته بعد از پر کردن عدم تراز خود به خود درست نشد؛ باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درد ارجاع شده؛ درد در دندان‌های دیگر

زمانی که بعد از پر کردن دندان، احساس درد در دندان‌های دیگر مانند درد دندان عقل دارید به این پدیده درد ارجاعی می‌گویند. تشخیص دقیق این نوع درد دشوار است و اغلب اشتباه درک می‌شود. اما یک جنبه واقعی و گاهی گیج‌کننده از ناراحتی پس از پر کردن است. متخصصان دندانپزشک کلینیک دندانپزشکی تاج با توجه به تجربه و تخصصی که دارند این مشکل را شناسایی می‌کنند.

واکنش آلرژیک؛ حساسیت به مواد کامپوزیت

در موارد نادر، درد دندان بعد از پرکردن با کامپوزیت به خاطر واکنش آلرژیک به مواد کامپوزیت است. بسیار مهم است که قبل از عمل پر کردن، در مورد هرگونه آلرژی شناخته شده با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر به کامپوزیت حساسیت دارید دندانپزشک از ماده دیگری برای پر کردن استفاده می‌کند.

پالپیت و درد دندان بعد از پر کردن

پالپیت؛ اتفاقی نادر هنگام پر کردن دندان

پالپیت زمانی رخ می‌دهد که پالپ داخل دندان ملتهب می‌شود که به نوبه خود درد و ناراحتی ایجاد می‌کند. امکان اتفاق افتادن پالیپ نادر است. اما در موارد زیر ممکن است برای افراد ایجاد شود:

• دندان شما دچار تصادف، جراحت یا ضربه شده است که منجر به ترک خوردگی یا شکستگی دندان شده است.
  • پوسیدگی شما عمیق بوده و پالپ داخلی را تحت تأثیر قرار داده است.
  • دندان آسیب دیده قبلاً چندین بار پر شده است.

آیا پالپیت قابل درمان است؟ اگر پالپیت به عصب دندان آسیب زده باشد احتیاج به عصب‌کشی است. اگر التهاب جزئی باشد ممکن است به پالپ آسیبی وارد نکرده باشد.

آیا امکان درمان درد دندان پر شده وجود دارد؟ 5 روش مدیریت و درمان درد دندان بعد از پرکردن

مدیریت درد بعد از پرکردن دندان برای بهبودی سریع و سلامت دهان و دندان ضروری است. توجه داشته باشید که افراد درد دندان را متفاوت تجربه می‌کنند. پس روشی که برای بهبود درد دندان پر شده برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. در این بخش چند استراتژی مؤثر برای درمان درد دندان بعد از پرکردن، آورده شده است.

1) آشنایی با روش پر کردن دندان و درد؛ اولین قدن برای درمان درد دندان پر شده

درک روش پر کردن دندان می‌تواند به مدیریت درد بعد پرکردن دندان کمک کند. در حین پر کردن، پوسیدگی حذف می‌شود و حفره از موادی مانند آمالگام، کامپوزیت یا چینی پر می‌گردد. این فرایند می‌تواند دندان و بافت‌های اطراف آن را تحریک کند و منجر به درد و حساسیت موقت شود.

مدیریت درد پر كردن دندان در چند روز اول

2) مدیریت درد پر كردن دندان در چند روز اول؛ 4 روش ساده کاهش درد دندان

بلافاصله پس از پر کردن دندان، معمولاً دندان و سایر دندان‌ها دچار حساسیت و درد می‌شوند. حساسیت و درد دندان‌ها معمولاً به این دلیل است که عصب داخل دندان در طول فرایند پر کردن دندان ملتهب می‌شود. برای درمان درد بعد از پر كردن دندان در چند روز اول می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

• استفاده از مسکن‌های بدون نسخه: داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش دندان درد بعد از پر کردن کمک کنند. استفاده از مسکن‌های بدون نسخه با توجه به دوز توصیه شده ضروری است.
  • اجتناب از غذاهای سفت، سرد یا گرم: از آنجایی که دندان پر شده می‌تواند به دما حساس باشد؛ اجتناب از غذاهای سفت و نوشیدنی‌های بسیار گرم یا سرد می‌تواند درد كردن دندان پر شده را کاهش دهد.
  • رژیم غذایی نرم: مصرف غذاهای نرم باعث کاهش استرس روی دندان تازه پر شده و دندان‌های مجاور می‌شود.
  • شستشو با آب نمک گرم: شستشو با آب نمک گرم می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش درد خفیف کمک کند. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و به آرامی غرغره نمایید.

توقع نداشته باشید که درد پر كردن دندان بعد از یک روز از بین برود. برای کاهش درد نیاز به زمان، مراقبت و درمان خانگی دندان درد دارید.

3) استراتژی‌های طولانی مدت مدیریت درد دندان بعد از پرکردن با کامپوزیت

اگر درد دندان بعد از پرکردن با کامپوزیت بیش از چند روز ادامه یابد؛ ممکن است نیاز به استراتژی‌های بیشتری داشته باشد. برای مدیریت درد كردن دندان پر شده از روش‌های زیر استفاده نمایید.

• استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت: استفاده از خمیردندان طراحی شده برای دندان‌های حساس می‌تواند به کاهش درد در طول زمان کمک کند.
  • بهداشت خوب دهان و دندان: مسواک زدن ملایم و نخ دندان کشیدن به تمیز نگه داشتن ناحیه اطراف دندان پر شده کمک می‌کند. رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از مشکلات بیشتر دندان ضروری است.
  • معاینات منظم دندانپزشکی: معاینات منظم منجر به شناسایی زودهنگام هر گونه مشکل بالقوه در دندان پر شده و جلوگیری از درد می‌شود.

توجه داشته باشید که ممکن است دچار درد لثه بعد از پر کردن دندان نیز شوید. برای درمان درد و ورم لثه بعد از پرکردن دندان نیز می‌توانید از این روش‌ها استفاده نمایید.

درمان درد ارجاعی دندان بعد از پر کردن

4) درمان درد در سایر دندان‌ها؛ درمان درد ارجاعی

گاهی اوقات درد فقط به دندان پر شده محدود نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند دندان‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. درد در سایر دندان‌ها به دلیل تغییرات فشار در دهان پس از پر شدن یا درد ارجاعی است. مدیریت درد ارجاعی شامل موارد زیر است:

• متعادل کردن بایت: گاهی اوقات، عدم تعادل جزئی در نحوه جمع شدن دندان‌ها پس از پر کردن می‌تواند باعث ناراحتی شود. دندانپزشک باید پرکردگی را برای اطمینان از بایت مناسب تنظیم کند.
  • تکنیک‌های درمانی: تکنیک‌هایی مانند شستشو با آب نمک گرم می‌توانند تسکین دهنده باشند. غرغره آب نمک به طور کلی به کاهش ناراحتی در دهان کمک می‌کند.

اگر درد دندان پر شده بعد از چند ماه بهبود پیدا نکرد برای علت‌یابی و درمان باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مدیریت درد دندان بعد از پر كردن مستلزم ترکیبی از استراتژی‌های فوری و بلندمدت است. در حالی که بیشتر دردهای پس از پر کردن موقتی و با مراقبت‌های خانگی قابل کنترل هستند؛ درد مداوم یا شدید نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد. درک اینکه افراد درد بعد از پرکردن دندان را متفاوت تجربه می‌کنند، کلید یافتن رویکرد مناسب برای درمان درد دندان پر شده است.

درمان درد دندان بعد از پرکردن در کلینیک دندانپزشکی تاج

در این مطلب به سؤال شما عزیزان درباره اینکه آیا بعد از پر كردن دندان درد دارد؟ پاسخ دادیم. تیر کشیدن دندان پر شده و درد دندان بعد از پر كردن می‌تواند یک تجربه ناخوشایند باشد، اما راه‌هایی برای کنترل آن و تسکین سریع وجود دارد.

اگر روش‌های درمان درد بعد از پر كردن دندان میزان درد شما را تسکین نداد، باید سریع به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید. به یاد داشته باشید، اقدام سریع می‌تواند تفاوت قابل توجهی در تضمین طول عمر و اثربخشی درمان‌های دندانپزشکی شما ایجاد کند. توجه داشته باشید که تخصص دندانپزشک در جلوگیری از درد دندان بعد از پر کردن بسیار مؤثر است.

برای انجام هرگونه درمان‌های دندان و پر کردن دندان به کلینیک دندانپزشکی تاج مراجعه نمایید. متخصصان زبده کلینیک دندانپزشکی تاج به صورت شبانه روزی آمادگی خدمت‌رسانی به شما عزیزان را دارند. جهت پر کردن دندان‌های فرزندانتان نیز به این کلینیک مجهز مراجعه نمایید. متخصصان دندانپزشک کودک کلینیک تاج تجربه‌ای شیرین را برای کودکان شما رقم می‌زنند. هزینه‌های درمانی خود و فرزندانتان را می‌توانید به صورت اقساطی و با شرایط ویژه پرداخت نمایید. جهت مشاوره و رزرو وقت با ما در ارتباط باشید:

شماره تلفن: 91305400-021

آدرس کلینیک: جنت آباد مرکزی، تقاطع نیایش (چهار راه ایرانپارس)، طبقه فوقانی بانک سپه، پلاک ۲

اینستاگرام:  https://instagram.com/dentaj_clinic

سؤالات متداول

چرا بعد از ماه‌ها دندان پر شده من درد می‌کند؟

شایع‌ترین علت حساسیت یا درد که برای مدت طولانی ادامه دارد، معمولاً عصب است. درد عصبی پس از پر کردن دندان به دلیل التهاب است. در بیشتر موارد، درد دندان پر شده بعد از چند ماه بهبود می‌یابد.

روش‌های درمان‌های خانگی برای بهبود درد پس از پر كردن دندان چیست؟

درمان‌های خانگی برای بهبود درد پس از پر كردن دندان عبارت است از:

• استفاده از داروهای مسکن
  • مسواک زدن با برس نرم
  • خودداری از مصرف محصولات سفید کننده دندان
  • شستن دهان بعد از خوردن و نوشیدن
  • استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده موضعی پس از مشورت با دندانپزشک
  • خودداری از غذاهای اسیدی

مشکلات مربوط به پر کردن دندان چیست؟

بعد از پر کردن دندان ممکن است مشکلات زیر برای شما ایجاد شود:

• درد لثه بعد از پرکردن دندان
  • درد در اطراف دندان پر شده
  • تیر کشیدن دندان پر شده
  • واکنش‌های آلرژیک پس از پر کردن آمالگام
  • حساسیت دندان
  • درد دندان پر شده با کامپوزیت

آیا درد شدید دندان بعد از پر کردن طبیعی است؟

هرچه حفره عمیق‌تر باشد، پس از قرار دادن مواد پرکننده دندان، التهاب و حساسیت بیشتری را می‌توان انتظار داشت. درد بعد پرکردن دندان ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد.